Strona WWW dla organizacji – czego potrzebujemy?

Stworzenie strony internetowej jest dzisiaj podstawą działalności, bo poprzez sieć dotrzemy do większej ilości odbiorców. Dlatego warto zadbać o to, aby strona była przyjazna, czytelna i przyciągająca uwagę. Ale zanim to się stanie, musimy wiedzieć, od czego zacząć…


Domena, hosting i CMS

Podstawową częścią składową, jakiej potrzebujemy, jest oczywiście domena, czyli adres internetowy. Wyszukiwarki wolnych domen znajdziemy bez problemu w Google, a ciężko ocenić, która jest najlepsza – wszystkie bazują na podobnych zasobach. Ważniejszą kwestią jest wybranie końcówki naszego adresu – może być to .com, .pl, .org lub wiele innych. Dla organizacji najtrafniejszym wyborem byłoby pewnie .org lub .pl, aczkolwiek wiele zależy również od cennika – domeny rzadko kiedy bywają zupełnie darmowe. Warto to sprawdzić.

Drugim filarem, bez którego nie stworzymy strony, jest hosting – miejsce na serwerze, w którym zebrane będą wszystkie dane dotyczące strony oraz znajdujące się na niej materiały. Na hostingu nie warto przesadnie oszczędzać, bo w dużej mierze od niego zależy jakość funkcjonowania strony, a więc prędkość ładowania, pojemność i stabilność.

Sercem strony jest CMS, czyli system zarządzania treścią. Jeśli chcemy mieć witrynę dynamiczną, umożliwiającą szybkie dodawanie treści, zmiany i modyfikacje, niezbędne będzie wyposażenie jej w CMS. Generalnie chodzi o to, aby móc z prosty sposób automatyzować tworzenie strony – dzięki gotowym szablonom i szerokiemu zakresowi możliwych ustawień, nam pozostanie jedynie karmienie strony treściami.

Dwa najpopularniejsze gotowe CMS-y, jakie możemy zainstalować, to WordPress i Joomla!, które mają zarówno swoje wersje darmowe, jak i płatne. Te drugie oferują oczywiście znacznie więcej możliwości, dlatego warto trochę zainwestować – zwróci się to pod postacią chętnie odwiedzanej strony.

Programista i kod

Skoro mamy już domenę, hosting i CMS, wypadałoby wszystko to spiąć razem. W tym celu potrzebować będziemy eksperta, a więc mitycznego programisty. To zazwyczaj dzięki niemu strony funkcjonują tak, jak powinny. Jeśli sami nie znamy się na kodowaniu i pochodnych temu sprawach, niezbędna będzie nam pomoc fachowca, bo zepsuć coś, to nie sztuka.

A jak programista, to i kod. Głównym kodem strony jest najczęściej HTML, który zawiera oczywiście elementy innych języków programistycznych, np. PHP czy Perl oraz fragmenty w JavaScript. Jeśli mamy CMS, właściwie nie musimy znać się na kodowaniu, chyba że bardzo chcemy zmienić jakieś elementy szablonu, z którego korzystamy. Zazwyczaj jest to możliwe zarówno z technicznego, jak i prawnego punktu widzenia, ale wtedy również warto zwrócić się o pomoc do specjalisty – zrobi to szybciej, sprawniej i pewnie nie zapomni o kopii zapasowej.

Treść

Teraz najważniejsze: treść. Jest takie ładne powiedzenie, content is king. To prawda, sprawdza się ono w każdym przypadku, od pisania bloga po kręcenie wysokobudżetowych produkcji. Jeśli mamy dobre treści, dobrą zawartość naszego produktu – w tym przypadku strony organizacji – jesteśmy na dobrej drodze do zgromadzenia wiernych odbiorców.

Jakość zawsze będzie szła w parze z popularnością danego „czegoś”, więc lepiej tworzyć mniej, a lepiej. Jeśli będziemy dysponować przyjaznym CMS-em, możemy skupić się w pełni na tworzeniu treści na wysokim poziomie.

Dobra strona to taka, która przyciągnie wyglądem, a zatrzyma treściami. W dzisiejszym świecie witryna www jest naszą wizytówką, więc powinna być dopracowana i pokazująca, że jakość merytoryczna jest dla nas tak samo ważna, jak wizerunek.


MIchał Jadczak

 

Materiał pochodzi z serwisu technologie.org.pl i jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 3.0 Unported